Sunday 1 November 2009

What's so special about ML?

Lukisan apa paling feymes dalam dunia?

Neng : Saya tahu cikgu, jawapan dia Mona Lisa

Betul Neng, jawapan anda betul.....(baguh mu ni, skoloh mane dulu?)

Lukisan itu sangatlah feymes sampai aku sanggup spent 9 euro kat louvre hanya untuk tengok lukisan itu dengan mata kepala aku sendiri. Walhal tengok dalam internet ataupon buku lukisan pon same.

Banyak misteri nusantara yang berselindung disebalik lukisan yang dilukis oleh Leonardo da Vinci itu.......

Apa yang misterinya wahai saudara Neng?

Hahh......

Senyuman dia....cuba korang senyum.......

The famous Mona Lisa's smile (",)

Sebenarnya apa yang special pada Mona Lisa adalah senyuman dia. Da Vinci melukis senyuman Mona Lisa dengan hebat, perspective senyuman tersebut, dan cara senyumannya.

Yang paling feymes adalah :
1) Mona Lisa senyum dengan bibir yang lurus. Senyuman Mona Lisa dilakukan dengan bibir tertutpúp rapat dan maintain straight.

Yang lain-lain feymes :
2) Jika anda tutup sebelah muka Mona Lisa, die akan kelihatan seperti sedang bersedih, tapi jika anda tutup yang sebelah lagi, dia kelihatan seperti sedang gembira.
3) Tiada siapa tahu siapakah Mona Lisa, adakah dia seorang isteri raja Italy, ataupon kekasih Da Vinci, ataupon dia adalah Da Vinci versi perempuan a.k.a mak nyah
4) Da Vinci mengambil masa beberapa tahun untuk siapkan lukisan itu, pastu dia simpan lukisan tu kat Florence, sebelum membawanya ke France.

Jadi kalau anda ke paris dan melawat louvre, jangan lepaskan peluang untuk tengok Mona Lisa dan senyumannya. Dan pastikan anda tahu kenapa lukisan Mona Lisa feymes.....

p/s - ketika menulis ini, ade orang offer ayam kfc
p/s - siapakah Neng? Neng juga adalah misteri, tapi senyuman Neng x semisteri senyuman Mona Lisa.



No comments:

Post a Comment