Tuesday, 29 September 2009

Hisham kecewa nahas menigkat

Raya pon dah masuk hari ke 10, kawan-kawan ramai mengeluh kene masuk university balik ataupon mengeluh sebab cuti dah habis. Tapi ada orang lain mengeluh sebab hal lain.



Baca disini

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein mengeluh sebab bilangan orang meniggal atas jalan raya makin meningkat. Kelmarin 12 orang meninggal, hari ni naik 14 orang.

( Kita sedekahkan al-fatihah kepada mangsa, dan doakan semoga mangsa ditempatkan dlm golongan org beriman ).

Jadi total orang maut atas jalanraya Malaysia sepanjang 14 hari Ops Sikap dijalankan adalah 238 org. Ramai tuh, bilangan org yg berduka sbb kehilangan sumone dek accident, lagi lah ramai.
Datuk Hishamuddin x tahu, Ketua polis trafik pon x tahu, menteri x tahu, aku lagi lah tak tahu:
"kenapa jalanraya Malaysia sgt berbahaya?"

Tapi sepanjang pengalaman memandu di Malaysia dan beberapa negera kat Europe nih, nmpk lah jgk perbezaan sikap antara pemandu.

  • Paling selamat aku rase Autobahn kat Germany. Autobahn mmg feymes kat serata dunia sbb:
  • Tiada speedlimit (nak pecut 300km/h pon Polizei x kesah) ( klu bawak 150 km/h makan asap lagi )
  • sape bawak slow kene tahan
  • tol mmg x pernah wujud (tapi ni sbb cukai jalan dh mahal)
  • lampu jalan xde (org rabun malam mcm aku susah sikit)
  • jalan cantek dan lurus ( dgr citer der Führer aka Hitler bina Autobahn utk kapal terbang die mendarat incase airpot hancur mase WW2 dulu, macam Singapore buat skrg )

Tapi lah kann, statistic kemalangan kat Germany sgt lah rendah, in fact, bilangan kemalangan makin menurun je tiap-tiap tahun, “Deutsche Straße wird immer sicherer“ – salah satu tajuk akhbar yg aku baca- . JPJ Germany boleh senyum bangga kot ngn record mereka.

Driver Germany paling cautious, wlupon pecut x hengat dunia atas jalan, tapi mereka reti bila nk slow, kasik laluan ( kpd pejalan kaki, pembawa beskal ), kasik signal, hormat pemandu lain, x banyak horn.
Klu bab sopan-santun dan budi pekerti di atas jalan raya, dieorg senang citer lgi baik drpd kat Malaysia.

So berbalik pada persoalan diatas, kenapa?

Antara theori aku:

1- Org Germany adalah makhluk yg sgt menurut arahan.
Klu org ckp A, A lah die buat. Jadi bile blaja memandu, driver instructor ckp, “awak dekat simpang mesti stopp, x kire ade kete lain ke x“, smpi ke tua dieorg akan ikut arahan tuh.

2 – Pentingkan safety
Mane2 pon, safety comes first. Construction sites, dalam production hall, dalam lab university dan of course atas jalan raya.

Jadi kombo 1 + 2 , mmg lah akn menghasilkan satu jalanraya yang selamat, Datuk Hishamuddin pon x pening, Ketua polis pon x pening, Happy ending untuk semua.

P/S – Banyak lagi faktor lain.

No comments:

Post a Comment