Friday 16 October 2009

Malaria

Cuba korg tgk gambar di bawah, aku pon dh lame dh x tgk gmbr2 sel ni semenjak buku rujukan pelangi biologi spm x lgi aku perlukan. (sorry cg.bio, sy x score subjek cikgu, time spm tu soklan spot x kluar)
Sbnrnye gmbr ni kluar bile korg google "Malaria", iaitu sejenis penyakit yg dibawa oleh nyamuk
Anopheles.
Camne Malaria Berjangkit?
Bile nyamuk ni gigit org yg dh dijangkitit Malaria, pastu nyamuk tu rase lapo lgi dan terliur nk rase darah korg lak, nyamuk tu selain minum free darah korg, die sbnrnye bawak skali parasite yg akn menyebabkn korg dijangkiti Malaria.
Bila parasite ni dh masuk dlm badan korg, die akn pergi ke hati, die akn camping kat situ dan bilangan dieorg akn bertambah, lepas 2 minggu camtu, askar-askar dieorg yng dah rmi akn masuk dalam saluran darah dan attack sel darah merah korg ( tgk gmbr di atas ).
Ape symptons-symptons Malaria :
1) pening-pening
2) sesak nafas
3) demam
4) rasa nak muntah
5) koma
6) Maut
Japp knp aku citer psl penyakit ni :
a) adekah pengaruh tgk citer House ataupon Greys anatomy?
-Salah: citer House dh lame aku x tgk, Grey anatomy x pernah tgk (best x citer tuh????)
b) repeat subjek Bio
-pon salah, yang sudah tu sudah laa.
c) aku nk ngorat student medic
-pon salah 100%
Sbnrnye bile je aku ckp aku dari Malaysia dgn org-org Ger ni, tgh2 sembang tu akan timbul soalan : "Kat negara you banyak Malaria kn"
1st time :
Tgh tunggu bas
Pakcik umur 93 tahun dtng kat aku nk bersembang. Bla Bla Bla....... ape rahsia pak cik dh tua-tua pon masih segar? Kenapa awak dtg Germany? Kat Malaysia bnyk pokok kelapa ke? Pak cik nih x pernah travel luar europe? kat mesia banyak Malaria kn?
tu soalan dri aku dan dari pakcik, tpi dah macam game soal-menyoal dlm spontan je.
2nd time:
Sembang ngn pakcik Lab
"Saya suke pegi Nepal sbb dpt tgk tasik ngn gunung"...."Malaysia x pernah pegi lagi, kat mesia banyak Malaria kn?"
3rd time:
Sembang ngn Housemate baru
"Ehh you tahu x, syam ckp kt Malaysia x bnyk Malaria la, I ingtkn banyak"
- Tu die sembang ngn kawan die kat India.
Aku x leh blah klu org ckp Mesia bnyk Malaria, sbb setahu aku, mmg x banyk. Jadi aku pon mencari maklumat psl Malaria kat Internet. Sebab ckp mulut saje org x percaya, so aku akan buktikan kat Malaysia x bnyk Malaria.
Aku google : "Malaria case in Malaysia"
1- In 1990 fartality rate for Malaria cases was 0.09%
2- Pada tahun 2007 : kes Malaria hanya 2000 shj drpd hampir 30 juta penduduk + pelancong : 0,06%
3- bilangan kes Malria di Malaysia turun dgn mendadak drpd hampir 250 000 kes pada tahun 1961 ke 2000 kes pada 2007. 2000 kes drpd 30 juta penduduk. Sikit la tu, org sakit demam ngn selsema lgi ramai drpd tu.
Kiteorg punye Health System not bad, "Pakcik pegi Nepal tu entah macam2 penyakit lagi ada", lgpon kat Malysia ada Ridsect, kelambu, Shieldtox Attack, ubat nyamuk linkar warna hijau dsb. Buat penat je Malik Nor berkempen iklan Shiledtox Attack dlm tv, klu kes Malaria masih lgi bnyk kat Msia.
p/s - mungkin aku masih memerlukn buku rujukan biologi spm ku?.......mungkin tidak

3 comments:

  1. Congratulations again for another great post! memang lawak and keine punkt dibace tapi berjaya letak senyuman atas muka saya... (put a smile on my face)

    har2 farnie3

    ReplyDelete
  2. kan pat kan! hisyam mmg terer tulis.

    dont stop k!

    ReplyDelete
  3. thanks patricia..may that smile lasts long.

    thanks izzah..ok insyallah i won't

    ReplyDelete