Friday 2 October 2009

Midautumn Something



TT : “Noch fünf Minutennnn……..“
S : allrite

TT menjerit kt aku sambil membuat action tangan menyuruh aku berlari ( mule2 aku ingat die sengaja lambai kat aku ). Sebenarnye lgi 5 minit train kami nak jalan, dgn “kami“ aku maksudkan aku, In, Youn, dan TT ( semuanye bkn name sebenar ), kami ber-4 ade aktiviti makan bersama malam tu.

In dan TT bercadang untuk masak dinner skali malam tu sambil menjemput aku dan Youn. Youn dan TT yg dtng dri China celebrate pesta bulan ??? , ataupun Midautumn , waktu dimana full moon terjadi pada hari tu ( 1.10.09 ). Mereka citer kalau kat rumah, keluarga akan makan besar beramai-ramai, lps tu difollow ngn aktivit seperti karok, keluar jalan2 ataupon main game beramai2.

Aku sempat x kejar train…?

Selepas TT kasik signal, aku pon lari cepat2, dlm 300 meter camtu. Sampai bahnhof 3 minit sblm train jalan. Kami pon bertolak ke tmpt kami tinggal, plan nyer :

1 – Balik sekali ( padahal mmg slalu balik skali ) , dalam train bincang nak beli apa
2 – Sampai , TT balik rumah jap ambik secret ingredient spt ajinamoto China mari, kicap 1 ,
kicap 2, tomato dan satu dessert.
3 – Aku, Youn ngan In pegi Lidl beli bahan sket, pastu tunggu TT selaku ketua chef kat
rumah In.

Sampai rumah In.

Semua plan berjalan lancar, kecuali TT yg verspätung sket sbb die lupe bawak kunci rumah dan kene tunggu housemate die yg lain. Lepas TT smpi rumah In aktiviti masak pon bermula.
Menu malam tu ade 4, bla bla blaa, smua dalam bahasa cina, aku x reti nk sebut.

TT ngn Youn “mengerjakan“ dapur In dgn hebatnya. In bantu2 sket aka Penyibuk 1 sambil mengambik gambar. Aku kene lekat kat dapur aka Penyibuk 2 sbb nk tgk camne penyediaan makanan. Salah satu menu malam tu melibatkan pengunaan pinky piggy, jadi aku request TT buat satu yg vegetarisch utk aku. “ ok no problem, das ist für dich ( sambil goreng noodle aku ) , wie viel noodle isst du? “.

Berasap-asap dapur TT dan Youn kerjakan, imagine la klu nk sediakan menu Asia, mmg banyak melibatkan asap, bau-bau yang kuat, pengunaan perisa, minyak terpercik kluar kuali. In yg dtg dari Russia struggle habis nk stay dlm dapur tu, berkerut-kerut muka tahan bau.

Lepas 1 jam, semua pon siap, In ngan Youn dah half drunken dah lepas belasah beer 2-3 gelas, aku ngn TT stay clean. Kami hidang makanan dan cheers utk TT dan Youn yg celebrate hari perayaan hari mereka hari tu.

Makan…..sedapp….

Menu 1 : ala-ala mee goreng, x pakai lada, broccoli
Menu 2 : Goreng telur + Goreng tomato masak skali
Menu 3 : Kentang + paprika + lada kering + lach goreng skali pki minyak sikit
Menu 4 : Dessert ape ntah nama, inti red bean disalut dgn nasi mampat

Semua pon sedapp….sambil makan sembang…..
Kami tukar2 citer, compare culture, kutuk org Ger sket, aku belasah 2 pinggan full, TT makan paling sikit dsb.

Selepas semua berakhir, kami balik rumah masing2, Youn ngn In tinggal dekat2. Aku kene naik bus dan TT tinggal sebelah busstop.

Aku ngn TT jalan skali , sambil tu die tanya :

TT : “was machst due?“ sambil buat action tgn ( byk betul action tgn TT )

Huuh…ouhhhh die tanya pasal aku sembahyang tdi rupenye. Sebelum makan besar tadi, aku smbhyang maghrib jap, dieorg tgk aku turun naik –turun naik tu, hairan gamaknye.

“to bring luck ??“…….TT tanye lagi. “zum teil auch“ aku jawab “part of it“. Supaya kiteorg x lupe tuhan , exercise body, lagipun sembahyang tu peranan besar dlm agama kami. Luck? Rezeki, ajal, maut, jodoh pertemuaan semua ketentuan tuhan. Macam quote dalam citer Slumdog Millionaire………..it is written.

TUHANN ?“ terkejut TT, “saya xde tuhan, keluarga saye x percaya tuhan“. Ouhh ye ke TT.

2 comments:

  1. best la hisyam, ur style of writing sgt best. keep it up!

    ReplyDelete
  2. thankss izzah. TT ngn Youn nyer masakan still x leh challenge korang nyer.

    ReplyDelete